Brandbrief over investeringsklimaat Rotterdamse haven

Windmolens naast brandstoftanks van BP in de Rotterdamse haven

De brandbrief aan het kabinet die EBZ-lid Robert Simons, wethouder in Rotterdam en gedeputeerde Arne Weverling, lid van EBZ-taskforce Circulaire Economie hebben verstuurd, krijgt vandaag landelijke aandacht. In de brief schrijven ze over de nijpende situatie voor de industrie in de Rotterdamse haven. Gesteund door de Economic Board Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs (ondernemersvereniging van de haven), pleiten ze voor daadkrachtig beleid met een transitiewet in combinatie met een investeringsagenda.

Investeringsklimaat Nederlandse industrie hangt aan een zijden draad
Rotterdam heeft alles in zich om in 2050 het meest duurzame en concurrerende haven- en industriecluster ter wereld te zijn. Maar door het ontbreken van daadkrachtig overheidsbeleid om het investeringsklimaat te versterken en een ongelijk internationaal speelveld staat deze ambitie onder druk.

Ferrie Förster, secretaris EBZ:
“De EBZ hoort deze noodkreet ook vanuit ons netwerk. Daarom ondersteunen we deze oproep. Door de onzekerheid van beleid stellen de bedrijven investeringen uit, terwijl die broodnodig zijn voor de verduurzamingsopgave waar we met zijn allen voor staan. In Zuid-Holland zijn we druk bezig om die transitie voor elkaar te krijgen. Dit kunnen we echter niet zonder ruggensteun vanuit de Rijksoverheid.”

Concurrentievermogen loopt terug
De Rotterdamse haven is al decennialang een belangrijke motor van de Nederlandse economie en het grootste haven- en industriecluster van Europa. Bedrijven in de haven lopen echter tegen steeds grotere obstakels aan, zoals een vol elektriciteitsnet (netcongestie), geen mogelijkheden tot (ver)bouwen door stikstofbeperkingen en hoge energiekosten. Hierdoor stellen bedrijven nu al hun investeringen uit of zelfs af. Ondertussen zit de internationale concurrentie niet stil en loopt het concurrentievermogen van de Europese industrie terug ten opzichte van de Verenigde Staten en China. De basisindustrie krimpt al bijna 20 maanden onophoudelijk. Zonder daadkrachtig overheidsbeleid, dreigen we onze leidende rol in de wereldhaven-economie voorgoed te verliezen.

Snelle actie vereist van kabinet
Simons en Weverling benadrukken dat de tijd van vrijblijvendheid voorbij is en roepen het kabinet op concrete acties te ondernemen op:

  1. Het creëren van een gelijk speelveld met buurlanden
    Het stimuleren van marktvraag naar schone en hernieuwbare energie
    Investeren in CO2-opslag (Aramis) en -transportinfrastructuur
    Oplossen van netcongestie met onorthodoxe maatregelen
    Een juridisch houdbaar plan om de neerslag van stikstof significant te verlagen

Robert Simons: “Dit is geen waarschuwing meer; het is alle hens aan dek. Zonder snel en daadkrachtig overheidsbeleid riskeert Nederland zijn leidende positie in de wereldhaven-economie voorgoed te verliezen. Rotterdam heeft alles in huis om de wereldwijde duurzame koploper te worden, met een haven die bol staat van kennis, ondernemerschap en innovatiekracht. De fundamenten zijn gelegd en de kansen zijn rijp. De vraag aan het kabinet is nu: grijpen we de voorsprong of missen we de boot?’’

Lees de Brief aan kabinet.