Coronamonitor #4: impact Corona-uitbraak op economie Zuid-Holland

, ,

Om een beeld te geven bij de economische impact van de COVID-19-uitbraak hebben de Economic Board Zuid-Holland, InnovationQuarter, de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de Coronamonitor Zuid-Holland ontwikkeld. Doel van de monitor is inzicht te geven in de economische impact op de economie van Zuid-Holland. Dat inzicht is belangrijk, want de Zuid-Hollandse economie vormt een belangrijk deel van de Nederlandse economie. Negatieve effecten op de economie van Zuid-Holland zijn dus op nationaal niveau voelbaar. 

Grootste daling consumentenvertrouwen ooit 

De meest opzienbarende statistiek van de afgelopen twee weken is ongetwijfeld de daling van het consumentenvertrouwen. Het consumentenvertrouwen is van -2 in maart naar -22 gedaald in april, de grootste daling ooit. Ook over de economische situatie de komende 12 maanden is de Nederlandse consument nog nooit zo somber geweest. Het sombere consumentensentiment is wereldwijd merkbaar en komt tot uiting in een afnemende consumentenvraag. In de Europese Unie is de autoverkoop in maart 2020 met 55% teruggelopen. Italië is de uitschieter, zijn 85% minder auto’s verkocht. In Nederland is de terugloop met 23% relatief beperkt, al kan hier ook sprake zijn van enige vertraging.   

We werken meer thuis en willen dat blijven doen 

Het kan geen verrassing zijn dat wereldwijd meer wordt thuisgewerkt. Dit vertaalt zich onder andere in een toename van het gebruik van Zoom, Netflix en Amazon. Ook het aantal mensen dat googelt op zoektermen gerelateerd aan bakken en het aantal Instagramposts met de #homebaked is sterk toegenomen. In Nederland is thuiswerken met 44% toegenomen. In de automatisering en ICT geeft zelfs 90% aan meer thuis te werken. Het is de vraag of we ook blijven thuiswerken na de coronacrisis. Uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders dat van plan is. 

Een deel van de detailhandel profiteert, een deel wordt hard geraakt 

Omzetcijfers van het Centraal Planbureau laten zien dat de effecten op de detailhandel erg verschillen per bedrijfstak. Schoenen- en kledingwinkels worden in het bijzonder hard geraakt. De vraaguitval die volgt uit de genomen overheidsmaatregelen hebben geleid tot een omzetverlies van 40% in maart 2020. Diverse andere bedrijfstakken, waaronder supermarkten, doe-het-zelf-zaken en verkopers van consumentenelektronica, profiteren juist van de crisis. De omzet van Nederlandse webshops is in maart zelfs met 29% gestegen.  

Gaan we nog op vakantie? 

De afgelopen weken zagen Nederlandse horecaondernemers hun omzet teruglopen. In Den Haag is bijna de helft van de grote hotels inmiddels gesloten. De lage bezettingen van accomodaties leidt er bovendien toe dat gemeenten miljoenen mislopen aan toeristenbelasting. Gemiste belastinginkomsten tellen op dit moment op tot €49 miljoen. Hoewel vakantieplannen onzeker zijn, is 86% van de Nederlanders nog steeds van plan op vakantie te gaan zodra dat weer kan. Een vakantie in eigen land ligt op de korte termijn meer voor de hand. Dat realiseert de consument zich ook: Belvilla zag het aantal boekingen de afgelopen periode met 40% toenemen. 

Nieuwe edities Coronamonitor Zuid-Holland 

Wij zullen de Coronamonitor Zuid-Holland de komende tijd regelmatig updaten. Op die manier hopen we bij te dragen aan een gefundeerde discussie over de gevolgen voor de economie van Zuid-Holland. Mocht u vragen, opmerkingen of suggesties hebben over de monitor, dan kunt u contact opnemen met Jan Jacob Vogelaar (janjacob.vogelaar@innovationquarter.nl).