Coronamonitor #5: impact op de Zuid-Hollandse economie

Om inzicht te geven bij de economische impact van de COVID-19-uitbraak op de Zuid-Hollandse economie hebben de Economic Board Zuid-Holland, InnovationQuarter, de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de Coronamonitor Zuid-Holland ontwikkeld. Dat inzicht is belangrijk, want negatieve effecten op de economie van Zuid-Holland zijn op nationaal niveau voelbaar.

Bedrijven vrezen voor voortbestaan

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat 47% van de bedrijven vreest voor het voortbestaan als deze crisis 6 maanden duurt. Kleine bedrijven (5-20 medewerkers) zijn het meest bezorgd, daar ligt dit percentage op 56%. Bij grote bedrijven (100+ medewerkers) ligt dit met 34% relatief het laagst, meldt CBS. Ongeveer driekwart van de bedrijven verwacht omzetverlies te lijden in het tweede kwartaal van 2020, meldt CBS. De horeca, auto- en motorbranche, cultuur, sport- en recreatiesector zijn het somberst. Zij verwachten ruim 90% verlies. Het aantal faillissementen valt vooralsnog mee. Dit aantal zal oplopen wanneer de overheidssteun wordt beperkt.

Bedrijven verleggen waardeketens

In de vroege fase van de corona-uitbraak stelde Pieter Hasekamp, directeur van het Centraal Planbureau, in het Financieele Dagblad al de vraag hoe verstandig het is om voor veel producten sterk op China te leunen. In commentaren die daarop volgenden is veel gesproken over productiesoevereiniteit en reshoring. De vraag blijft in hoeverre die voorspelling werkelijkheid wordt. Uit een enquête van Evofenedex en Atradius onder 360 exporteurs van Evofenedex en Atradius blijkt dat 1 op de 5 bedrijven al waardeketens hebben verlegd als gevolg van de crisis. Van deze verleggingen heeft 40% een tijdelijk karakter.

Hoe ontwikkelt de haven zich?

De haven is een sector van economisch belang in Zuid-Holland. Eerder meldden we dat de overslag in de Rotterdamse haven met meer dan 10% is afgenomen ten opzichte van een jaar eerder. In het Financieele Dagblad voorspelt onderzoeker Bart Kuipers een blijvend lagere overslag, ook na de crisis. Hoogleraar Theo Notteboom stelt bovendien dat de eerder genoemde reshoring-activiteiten van bedrijven, zoals het verplaatsen van de productie of het meer spreiden van voorraadketens, worden versneld. Dat kan negatief uitpakken voor een haven als die van Rotterdam die voor 40% overslag afhankelijk is van China. Door meer te focussen op Europees vervoer ontstaan echter ook kansen. De Rotterdamse haven kan zich nadrukkelijker gaan richten op verbindingen tussen Europese havens.

Nieuwe edities Coronamonitor Zuid-Holland

Wij zullen de Coronamonitor Zuid-Holland de komende tijd regelmatig updaten. Op die manier hopen we bij te dragen aan een gefundeerde discussie over de gevolgen voor de economie van Zuid-Holland. Mocht u vragen, opmerkingen of suggesties hebben over de monitor, dan kunt u contact opnemen met Jan Jacob Vogelaar (janjacob.vogelaar@innovationquarter.nl).